Ciprusi Parti Shop

Tavaly részt vettem a külföldi Qualatex Event-ök egyikén, amit Európa egyik legkisebb (sziget)országában, Cipruson rendezett a Qualatex és a helyi Qualatex disztribútor.

Bevallom, egyetlen egy dolog miatt utaztam el odáig.

Tudni akartam, mi az oka annak, hogy ebben a mindössze 700.000 (hétszázezer!) lelket számláló kis országban miért tudnak eladni többtonnányi Qualatex léggömböt és miért világhírűek a Panoramic kisker boltok (léggömb és party áru üzletek).

A többtonnányi tényleg nem vicc, többet adnak el, mint mi Magyarországon vagy a belga disztribútor a 10.000.000 (tíz millió!) lakosú országainkban...

Egy egész délutánt töltöttem az egyik limassoli partyboltban, s azt is be kell vallanom, hogy már az üzletbe lépés előtt leesett az állam...

Zárásra teljesen összeállt a kép.
Mi az, amit hihetetlen jól csinálnak...

Arra gondoltam, hogy szép sorban, 8 pontban, leírom azokat a dolgokat, amit ők nagyon jól, vagy nagyon másképpen csinálnak, mint mi, európaiak.

Kezdjük, miket láttam, tapasztaltam!

1. A bolt elhelyezkedése és paraméterei

A bolt Limassol egyik legforgalmasabb főútjának és egyik utcájának sarkán helyezkedik el.

Ugyanúgy, ahogy egy kiállításon is sokkal jobb egy sarokstand egy sorstandnál (drágább is :), ami mondjuk, nem a pavilon szélén helyezkedik el, hanem a közepén. Így lényegesen több irányból jön a látogató, jobban észrevehető, mert kétoldalról nyitott.

Nincs ez másként a városban sem. A Panoramic Shop is jól frekventált helyen, dupla kirakattal, nagy átmenő forgalommal rendelkező helyen lévő üzlet.

Mindez jó alap a sikerhez.

Persze a siker még sok máson is múlik, többek között, hogy szakmailag és üzletileg mennyire vagyunk felkészültek, hogy állítjuk össze a termékskálánkat, hogy alakítjuk ki a berendezést, hogyan szervezzük a belső folyamatainkat és mennyire képzettek azok az emberek, akikkel együttdolgozunk.

Lássuk, ők ezt hogyan csinálják!

2. Többfunkciós kirakat

A kirakat a Panoramic-nál a kiszállításra és elvitelre váró designok "váróterme".
Így nem csoda, hogy folyamatosan, akár óráról órára változik, mindig más képet mutat.
A padlótól mennyezetig érő üvegfelületek minden irányból bepillantást engednek a boltbelsőbe, s ez a változás folyamatos megújulást (és általában az adott szezonnal megfelelést is) jelenti.

Ha közelebb lépünk a kirakatban várakozó kiszállítási csokrokhoz, ajándékokhoz, láthatjuk azt a papírcédulát rajta, amely bármelyik alkalmazott számára egyértelműen jelöli: ki, mikor fogja átvenni a kompozíciót, az ki van-e fizetve vagy sem. Így nincs félrecsúszott kommunikáció, felesleges kérdezz-felelek, mindenki számára egyértelmű minden, és a munkára tudnak koncentrálni.

3. Maximális hely és térkihasználás

Az üzlet magas. Szerintem az olyan üzleteknél, amelyek léggömböt is forgalmaznak, ez nagyon nagy előny!

Bőven van hely az elkészült - és kiszállításra, elvitelre váró - designoknak, felfújt latexballonoknak:

Bőven van hely bemutatni a fólia léggömbök választékát:

És még egy galériának is van helye, ahol a tematikus partitermékeket vásárolhatják meg a vevők:

4. Bombabiztos alapokon nyugvó üzlet (és héliumos designok)

Amit megfigyeltem, hogy a nagy mennyiségek eladásának és a tényleg brutális forgalomnak a titka:

  • az alkalmazottak nem "kreatívkodnak", nem önállóskodnak, hanem a tulajdonos által kitalált és betanított designokat alkotják: hihetetlen magas szintre fejlesztve és hihetetlen rövid idő alatt elkészítve azokat
  • tehát nem a nyúl viszi a puskát,
    avagy a tulajnak vannak konkrét elképzelései

Az egyik ilyen design ez a
bébis ajándék-kompozíció.

Nincs benne semmi csoda:
12 db 11" kerek Qualatex balloon,
4 db 5"-es Qualatex balloon,
10 db ugyanolyan színű 260Q és
egy fólia Supershape...

Persze a színek és a fólialufi témák változnak!

Hogy mindezt megtehesse, a tulajdonosról érdemes tudnunk, hogy minden nemzetközi rendezvényen ott van, nyitott szemmel jár, és a rengeteg ott látott, tanult desing KÖZÜL, ő választja ki a shopjához, vevőköréhez legjobban illőket! Az eladók ezt tanulják meg, és fejlesztik tökélyre.

Az alkalmazottakról pedig tudnunk kell, hogy nagyon magas minőségi elvárásoknak kell megfelelniük. Mindegyikük CBA (Certified Balloon Artist - azaz megvan a nemzetközi léggömbkötészeti vizsgája).

A tulaj felismerte, hogy a visszatérő vevő titka a jó kiszolgálás és a szakképzett személyzet.

Lehet neked a világ legjobb termékköre, a legszuperebb helyen boltod, az alkalmazottak "minősége" meghatározó.

Pillanatok alatt képesek elszúrni azt, amit Te felépítettél, vagy ellenkezőleg: az egekig emelni azt!

Hát Stephanoval (a Panoramic tulajdonosával) épp ez utóbbi történik.

Én ilyen pörgést, ilyen gyakorlott mozdulatokat, ilyen magas fokú szaktudást talán még sehol nem láttam!

És a legjobb az egészben, hogy miközben jár a kezük, mint a motolla, a szájuk ugyanúgy jár! :)... kérdezik a vevőt, mesélnek a vevőnek, elmondják, mit miért csinálnak, hogy a megajándékozott örüljön, ő pedig elégedett legyen, a törzsvevőkkel külön foglalkoznak.

Most értettem meg, hogy évekkel ezelőtt, amikor Stephanot kérdeztem, mi a titka annak, hogy az eladásai rekordot jelentenek Európában, ő csak ennyi válaszolt (illetve mutatott a kezével):
"Csip- csip-csip..." Avagy "Bla-bla-bla..." - azaz beszélnek, beszélgetnek a vevővel, mesélnek nekik, kérdezgetik őket! Nagyon jó kapcsolatot alakítanak ki velük, hát persze, hogy azok ünnepről-ünnepre, rendezvényről-rendezvényre visszatérnek hozzájuk!

5. Ajándékcsomagolás - totál másként

Ott jártamkor azon gondolkodtam, hogy nem létezik, hogy ennyi gyerek születik ebben az országban! Minden második csokor bébis kompozíció, babaszületési ajándék.
Ha nem a saját szememmel látom, hogy egy délután alatt hányszáz eurónyi bébis ajándék távozik a boltból, akkor nem hiszem el, hogy ez létezik.

Rögtön megfogalmazódott bennem a kérdés és a válasz is:

Ha ugyanezt a 14-szer ekkora Magyarországon csinálnánk, akkor az egy délután alatt többezer euro?!

Ők is óriásnylonban szállítják, csomagolják a héliumos ballonokat, kompozíciókat: csak már továbbfejlesztették azt, a céges emblémával és elérhetőségükkel van megprintelve!

Nem sprórolnak, mi több, a maximumot nyújtják a részletekben is.

A csokrok alapjait és a héliumos részt is külön-külön nylonba csomagolják, a kisebb ajándékokat pedig céges emblémával printelt reklámtáskában adják át a vásárlóknak.

A kiszállító fiú 4 nyelven beszél egyébként, ő volt az egyik tolmács a Qualatex Event-ön. - Ennyit az alkalmazottak képzettségéről :).

És néhány szó az Ő ajándékcsomagolási technikájukról:

Ritka a zárt doboz. Ha zárt is, akkor az ajándékcsomagoló papírhoz, ajándékdobozhoz színben tökéletesen illő, vagy harmonizáló modellező lufi-masnival és szalagokkal díszítik a doboz tetejét.

Azonban általában nyitott ajándékdobozokat készítenek.

A nyitott díszcsomagolás menete
(szinte sablon szerűen - lehet, hogy előírás számukra?!) a következő:

  • a vevő kiválasztja az ajándékot, pl. egy - változatosság kedvéért :) - bébis, kisfiús, plüssmacit
  • hoz hozzá egy szögeletes dobozt, amit levett
    a polcról, igaz, ez piros és csíkos...
  • héliumos HOT AIR ballon kompozíciót szeretne vinni ajándékba kisfiú születésre

Ezért az eladó kedvesen, ezt a kerek, fonott kosarat ajánlja neki, elmagyarázva, hogy az miért lesz jobb, és hogy milyen esetekben használnak - színben hozzáillő kartondobozt.

 

A nyitott dobozokhoz leheletvékony színes selyempapírt használnak. Ez előre, méretre vágva, szín szerint sorakozik a pult alatt.

A kiválasztott, és az ajándékhoz, ballonokhoz illő színeket egymásra terítve elforgatják, majd a doboz belsejébe teszik. Erre kerül a színes (és színben harmonizáló) papírszalma és ebbe bele az ajándék.

Ha választottunk képeslapot, következik a képeslap, a szalagok, a 260Q modellező lufi masni vagy virág.

Mindig ezeket a lépéseket ismétlik,  de mégis minden ajándék egyedi és más, mert az összetevők különbözőek!

6. Centiméterről centiméterre megtervezett pult és munkaállomás

Oké, azt is el kell ismernem, hogy a pörgésre nagyon rásegít az, hogy a munkapultot Stephano(!) és saját tapasztalattal(!) úgy tervezte meg, hogy az alkalmazottaknak egyetlenegy felesleges mozdulatot se kelljen tennie!

A pult mögött levő falitáblán gyűlnek a megrendelések és tennivalók, és erre van fixre rögzítve egy Magic Cutter is (szalagvágó). Igy az eladóknak akár "röptében" - avagy ahogy sebtében térülnek-fordulnak - vághatják a lufinyakakat és szalagokat :).

A pult nagyon hosszú, és ahogy belépünk az ajtón, baloldalt helyezkedik el, az üzlet falának teljes hosszában, sőt még egy picit "L" alakban is bekanyarodva.

A pulton mindennek helye van: hol fújunk héliummal, hol fújunk levegővel, hol vannak a szalagok.

A pult belseje bokától-derékig (belülről, hogy a vevő ne lássa) be van fakkozva: ezekben kapnak helyet az egyszínű Qualatex lufik és Qualatex printelt léggömbök.

A lányok szinte csukott szemmel nyúlnak és veszik elő a fújni valót a pult alól.

A nagydekorok kivitelezésére egyébként nem itt készülnek fel, erre külön bérelnek egy telephelyet. Ez héliumpalack tárolóként, előkészítő műhelyként, raktárként és irodaként is működik.

De fakkok itt is itt vannak! :)

7. A személyzeten és a munkafolyamatokon, a munkaszervezésen túl

Ha túl nagy a pörgés és sok a megrendelés, a 4 fix személyzet mellett - mint ahogy ezen a délutánon - be szokott állni a tulaj felesége, és ezen a napon még a hölgy papája is léggömböt fújt. (A papák mindig segítenek a lányaiknak, ezt többen tudjuk :) - ez Cipruson sincs másként!)

A lányok munkáját és a vevők döntését a referencia albumban rejlő fotók, kompozíciók segítik.

Amit megfigyeltem, ha akárcsak egy nagyon apró változás is van egy csokorban
(pl. nem 2 egyszínű latex + 3 printelt-ből áll a csokor, hanem mondjuk 5 db printelt léggömbből) már külön fotóval illusztrálják.

Úgy tűnik ott sincs másként, mint ahogy itthon: a kedves megrendelő nem igazán tudja elképzelni:

  • más színben,
  • más összeállításban,
  • más méretben.

És mindig azt rendeli, amit lát!

8. A profit maximalizálása (franchise)

Stephano stratégiája az üzenetben és a megszemélyesítésben rejlő erő. Ő már az üzlet alapításánál eldöntötte, hogy ezekre építi a vállalkozást.

Ugye mindegyikhez találunk témában hozzáillő Qualatex lufit?

A ballonok mellé CSAK hozzáillő, jól kombinálható ajándéktárgyakat, plüssöket, képeslapokat  tart az üzletében, amelyek üzenetet hordoznak
(na nem az idióta fajta, vicces "ajándék" tárgyak, hanem a kultúrált, kedves és színvonalas termékeket forgalmazza). Vagy megszemélyesíthetőek, perszonalizálhatóak, vagy kerek évszámokhoz kötődnek.

Ebben megingathatatlan, és úgy tűnik a specializáció meghozta a gyümölcsét!

Szinte tökélyre fejlesztették a plüssök, Qualatex latex lufik és ajándékcsomagolók kombinálását.

Nagyon jól bánnak a modellező lufikkal is, a velük való díszítés rendkívül költséghatékony módja a látványos héliumos csokor alapok készítésének.

Stephano ezt a jól kidolgozott üzletmenetet, jól megtervezett üzleti modellt, remekül összeállított minőségi termékkört még további 7 üzletre képezte le, létrehozva ezzel Ciprus franchise bolthálózatát. Két boltot saját üzemeltetésben, a többit franchise partnerekkel működteti.

Olaszországon kívül ez a második ország, ahol a léggömbüzlet franchise-ban működik.

A többi országban nem tudták megvalósítani, számtalan próbálkozások ellenére.

Nagyon tuti recept kell hozzá. És egy kipróbált, jól működő, gondosan kialakított kiskereskedelmi vállalkozás, amely stabilan bizonyít(ott) már éveken át.

Stephano-é ilyen! Amelyhez ezúton is szeretnénk gratulálni!

A nem ilyet, vagy a nem teljesen ilyet nem érdemes reprodukálni, mert garantált bukás...
Csak a 100%-osan tökélyre fejlesztetett. Akkor előfordulhat az olaszokéhoz és a ciprusiakéhoz hasonló siker!

Magyar feliratos termékek
Vásárlói vélemények

 

Rugalmasak vagytok! Volt rá példa, hogy zárás előtt estem be és már össze volt készítve az általam kért termékek.....és egyáltalán nem volt ’szájhúzás’ amiért ilyen későn tudtam csak menni!....Annamarit külön imádom!!!!:o))

 

Havas Tünde
(Levi-Therm Bt.)

még több vélemény >>