Ciprusi Parti Shop

Tavaly részt vettem a külföldi Qualatex Event-ök egyikén, amit Európa egyik legkisebb (sziget)országában, Cipruson rendezett a Qualatex és a helyi Qualatex disztribútor.

Bevallom, egyetlen egy dolog miatt utaztam el odáig.

Tudni akartam, mi az oka annak, hogy ebben a mindössze 700.000 (hétszázezer!) lelket számláló kis országban miért tudnak eladni többtonnányi Qualatex léggömböt és miért világhírűek a Panoramic kisker boltok (léggömb és party áru üzletek).

A többtonnányi tényleg nem vicc, többet adnak el, mint mi Magyarországon vagy a belga disztribútor a 10.000.000 (tíz millió!) lakosú országainkban...

Egy egész délutánt töltöttem az egyik limassoli partyboltban, s azt is be kell vallanom, hogy már az üzletbe lépés előtt leesett az állam...

Zárásra teljesen összeállt a kép.
Mi az, amit hihetetlen jól csinálnak...

Arra gondoltam, hogy szép sorban, 8 pontban, leírom azokat a dolgokat, amit ők nagyon jól, vagy nagyon másképpen csinálnak, mint mi, európaiak.

Kezdjük, miket láttam, tapasztaltam!

1. A bolt elhelyezkedése és paraméterei

A bolt Limassol egyik legforgalmasabb főútjának és egyik utcájának sarkán helyezkedik el.

Ugyanúgy, ahogy egy kiállításon is sokkal jobb egy sarokstand egy sorstandnál (drágább is :), ami mondjuk, nem a pavilon szélén helyezkedik el, hanem a közepén. Így lényegesen több irányból jön a látogató, jobban észrevehető, mert kétoldalról nyitott.

Nincs ez másként a városban sem. A Panoramic Shop is jól frekventált helyen, dupla kirakattal, nagy átmenő forgalommal rendelkező helyen lévő üzlet.

Mindez jó alap a sikerhez.

Persze a siker még sok máson is múlik, többek között, hogy szakmailag és üzletileg mennyire vagyunk felkészültek, hogy állítjuk össze a termékskálánkat, hogy alakítjuk ki a berendezést, hogyan szervezzük a belső folyamatainkat és mennyire képzettek azok az emberek, akikkel együttdolgozunk.

Lássuk, ők ezt hogyan csinálják!

2. Többfunkciós kirakat

A kirakat a Panoramic-nál a kiszállításra és elvitelre váró designok "váróterme".
Így nem csoda, hogy folyamatosan, akár óráról órára változik, mindig más képet mutat.
A padlótól mennyezetig érő üvegfelületek minden irányból bepillantást engednek a boltbelsőbe, s ez a változás folyamatos megújulást (és általában az adott szezonnal megfelelést is) jelenti.

Ha közelebb lépünk a kirakatban várakozó kiszállítási csokrokhoz, ajándékokhoz, láthatjuk azt a papírcédulát rajta, amely bármelyik alkalmazott számára egyértelműen jelöli: ki, mikor fogja átvenni a kompozíciót, az ki van-e fizetve vagy sem. Így nincs félrecsúszott kommunikáció, felesleges kérdezz-felelek, mindenki számára egyértelmű minden, és a munkára tudnak koncentrálni.

3. Maximális hely és térkihasználás

Az üzlet magas. Szerintem az olyan üzleteknél, amelyek léggömböt is forgalmaznak, ez nagyon nagy előny!

Bőven van hely az elkészült - és kiszállításra, elvitelre váró - designoknak, felfújt latexballonoknak:

Bőven van hely bemutatni a fólia léggömbök választékát:

És még egy galériának is van helye, ahol a tematikus partitermékeket vásárolhatják meg a vevők:

4. Bombabiztos alapokon nyugvó üzlet (és héliumos designok)

Amit megfigyeltem, hogy a nagy mennyiségek eladásának és a tényleg brutális forgalomnak a titka:

  • az alkalmazottak nem "kreatívkodnak", nem önállóskodnak, hanem a tulajdonos által kitalált és betanított designokat alkotják: hihetetlen magas szintre fejlesztve és hihetetlen rövid idő alatt elkészítve azokat
  • tehát nem a nyúl viszi a puskát,
    avagy a tulajnak vannak konkrét elképzelései

Az egyik ilyen design ez a
bébis ajándék-kompozíció.

Nincs benne semmi csoda:
12 db 11" kerek Qualatex balloon,
4 db 5"-es Qualatex balloon,
10 db ugyanolyan színű 260Q és
egy fólia Supershape...

Persze a színek és a fólialufi témák változnak!

Hogy mindezt megtehesse, a tulajdonosról érdemes tudnunk, hogy minden nemzetközi rendezvényen ott van, nyitott szemmel jár, és a rengeteg ott látott, tanult desing KÖZÜL, ő választja ki a shopjához, vevőköréhez legjobban illőket! Az eladók ezt tanulják meg, és fejlesztik tökélyre.

Az alkalmazottakról pedig tudnunk kell, hogy nagyon magas minőségi elvárásoknak kell megfelelniük. Mindegyikük CBA (Certified Balloon Artist - azaz megvan a nemzetközi léggömbkötészeti vizsgája).

A tulaj felismerte, hogy a visszatérő vevő titka a jó kiszolgálás és a szakképzett személyzet.

Lehet neked a világ legjobb termékköre, a legszuperebb helyen boltod, az alkalmazottak "minősége" meghatározó.

Pillanatok alatt képesek elszúrni azt, amit Te felépítettél, vagy ellenkezőleg: az egekig emelni azt!

Hát Stephanoval (a Panoramic tulajdonosával) épp ez utóbbi történik.

Én ilyen pörgést, ilyen gyakorlott mozdulatokat, ilyen magas fokú szaktudást talán még sehol nem láttam!

És a legjobb az egészben, hogy miközben jár a kezük, mint a motolla, a szájuk ugyanúgy jár! :)... kérdezik a vevőt, mesélnek a vevőnek, elmondják, mit miért csinálnak, hogy a megajándékozott örüljön, ő pedig elégedett legyen, a törzsvevőkkel külön foglalkoznak.

Most értettem meg, hogy évekkel ezelőtt, amikor Stephanot kérdeztem, mi a titka annak, hogy az eladásai rekordot jelentenek Európában, ő csak ennyi válaszolt (illetve mutatott a kezével):
"Csip- csip-csip..." Avagy "Bla-bla-bla..." - azaz beszélnek, beszélgetnek a vevővel, mesélnek nekik, kérdezgetik őket! Nagyon jó kapcsolatot alakítanak ki velük, hát persze, hogy azok ünnepről-ünnepre, rendezvényről-rendezvényre visszatérnek hozzájuk!

5. Ajándékcsomagolás - totál másként

Ott jártamkor azon gondolkodtam, hogy nem létezik, hogy ennyi gyerek születik ebben az országban! Minden második csokor bébis kompozíció, babaszületési ajándék.
Ha nem a saját szememmel látom, hogy egy délután alatt hányszáz eurónyi bébis ajándék távozik a boltból, akkor nem hiszem el, hogy ez létezik.

Rögtön megfogalmazódott bennem a kérdés és a válasz is:

Ha ugyanezt a 14-szer ekkora Magyarországon csinálnánk, akkor az egy délután alatt többezer euro?!

Ők is óriásnylonban szállítják, csomagolják a héliumos ballonokat, kompozíciókat: csak már továbbfejlesztették azt, a céges emblémával és elérhetőségükkel van megprintelve!

Nem sprórolnak, mi több, a maximumot nyújtják a részletekben is.

A csokrok alapjait és a héliumos részt is külön-külön nylonba csomagolják, a kisebb ajándékokat pedig céges emblémával printelt reklámtáskában adják át a vásárlóknak.

A kiszállító fiú 4 nyelven beszél egyébként, ő volt az egyik tolmács a Qualatex Event-ön. - Ennyit az alkalmazottak képzettségéről :).

És néhány szó az Ő ajándékcsomagolási technikájukról:

Ritka a zárt doboz. Ha zárt is, akkor az ajándékcsomagoló papírhoz, ajándékdobozhoz színben tökéletesen illő, vagy harmonizáló modellező lufi-masnival és szalagokkal díszítik a doboz tetejét.

Azonban általában nyitott ajándékdobozokat készítenek.

A nyitott díszcsomagolás menete
(szinte sablon szerűen - lehet, hogy előírás számukra?!) a következő:

  • a vevő kiválasztja az ajándékot, pl. egy - változatosság kedvéért :) - bébis, kisfiús, plüssmacit
  • hoz hozzá egy szögeletes dobozt, amit levett
    a polcról, igaz, ez piros és csíkos...
  • héliumos HOT AIR ballon kompozíciót szeretne vinni ajándékba kisfiú születésre

Ezért az eladó kedvesen, ezt a kerek, fonott kosarat ajánlja neki, elmagyarázva, hogy az miért lesz jobb, és hogy milyen esetekben használnak - színben hozzáillő kartondobozt.

 

A nyitott dobozokhoz leheletvékony színes selyempapírt használnak. Ez előre, méretre vágva, szín szerint sorakozik a pult alatt.

A kiválasztott, és az ajándékhoz, ballonokhoz illő színeket egymásra terítve elforgatják, majd a doboz belsejébe teszik. Erre kerül a színes (és színben harmonizáló) papírszalma és ebbe bele az ajándék.

Ha választottunk képeslapot, következik a képeslap, a szalagok, a 260Q modellező lufi masni vagy virág.

Mindig ezeket a lépéseket ismétlik,  de mégis minden ajándék egyedi és más, mert az összetevők különbözőek!

6. Centiméterről centiméterre megtervezett pult és munkaállomás

Oké, azt is el kell ismernem, hogy a pörgésre nagyon rásegít az, hogy a munkapultot Stephano(!) és saját tapasztalattal(!) úgy tervezte meg, hogy az alkalmazottaknak egyetlenegy felesleges mozdulatot se kelljen tennie!

A pult mögött levő falitáblán gyűlnek a megrendelések és tennivalók, és erre van fixre rögzítve egy Magic Cutter is (szalagvágó). Igy az eladóknak akár "röptében" - avagy ahogy sebtében térülnek-fordulnak - vághatják a lufinyakakat és szalagokat :).

A pult nagyon hosszú, és ahogy belépünk az ajtón, baloldalt helyezkedik el, az üzlet falának teljes hosszában, sőt még egy picit "L" alakban is bekanyarodva.

A pulton mindennek helye van: hol fújunk héliummal, hol fújunk levegővel, hol vannak a szalagok.

A pult belseje bokától-derékig (belülről, hogy a vevő ne lássa) be van fakkozva: ezekben kapnak helyet az egyszínű Qualatex lufik és Qualatex printelt léggömbök.

A lányok szinte csukott szemmel nyúlnak és veszik elő a fújni valót a pult alól.

A nagydekorok kivitelezésére egyébként nem itt készülnek fel, erre külön bérelnek egy telephelyet. Ez héliumpalack tárolóként, előkészítő műhelyként, raktárként és irodaként is működik.

De fakkok itt is itt vannak! :)

7. A személyzeten és a munkafolyamatokon, a munkaszervezésen túl

Ha túl nagy a pörgés és sok a megrendelés, a 4 fix személyzet mellett - mint ahogy ezen a délutánon - be szokott állni a tulaj felesége, és ezen a napon még a hölgy papája is léggömböt fújt. (A papák mindig segítenek a lányaiknak, ezt többen tudjuk :) - ez Cipruson sincs másként!)

A lányok munkáját és a vevők döntését a referencia albumban rejlő fotók, kompozíciók segítik.

Amit megfigyeltem, ha akárcsak egy nagyon apró változás is van egy csokorban
(pl. nem 2 egyszínű latex + 3 printelt-ből áll a csokor, hanem mondjuk 5 db printelt léggömbből) már külön fotóval illusztrálják.

Úgy tűnik ott sincs másként, mint ahogy itthon: a kedves megrendelő nem igazán tudja elképzelni:

  • más színben,
  • más összeállításban,
  • más méretben.

És mindig azt rendeli, amit lát!

8. A profit maximalizálása (franchise)

Stephano stratégiája az üzenetben és a megszemélyesítésben rejlő erő. Ő már az üzlet alapításánál eldöntötte, hogy ezekre építi a vállalkozást.

Ugye mindegyikhez találunk témában hozzáillő Qualatex lufit?

A ballonok mellé CSAK hozzáillő, jól kombinálható ajándéktárgyakat, plüssöket, képeslapokat  tart az üzletében, amelyek üzenetet hordoznak
(na nem az idióta fajta, vicces "ajándék" tárgyak, hanem a kultúrált, kedves és színvonalas termékeket forgalmazza). Vagy megszemélyesíthetőek, perszonalizálhatóak, vagy kerek évszámokhoz kötődnek.

Ebben megingathatatlan, és úgy tűnik a specializáció meghozta a gyümölcsét!

Szinte tökélyre fejlesztették a plüssök, Qualatex latex lufik és ajándékcsomagolók kombinálását.

Nagyon jól bánnak a modellező lufikkal is, a velük való díszítés rendkívül költséghatékony módja a látványos héliumos csokor alapok készítésének.

Stephano ezt a jól kidolgozott üzletmenetet, jól megtervezett üzleti modellt, remekül összeállított minőségi termékkört még további 7 üzletre képezte le, létrehozva ezzel Ciprus franchise bolthálózatát. Két boltot saját üzemeltetésben, a többit franchise partnerekkel működteti.

Olaszországon kívül ez a második ország, ahol a léggömbüzlet franchise-ban működik.

A többi országban nem tudták megvalósítani, számtalan próbálkozások ellenére.

Nagyon tuti recept kell hozzá. És egy kipróbált, jól működő, gondosan kialakított kiskereskedelmi vállalkozás, amely stabilan bizonyít(ott) már éveken át.

Stephano-é ilyen! Amelyhez ezúton is szeretnénk gratulálni!

A nem ilyet, vagy a nem teljesen ilyet nem érdemes reprodukálni, mert garantált bukás...
Csak a 100%-osan tökélyre fejlesztetett. Akkor előfordulhat az olaszokéhoz és a ciprusiakéhoz hasonló siker!

Magyar feliratos termékek
Vásárlói vélemények

 

Elégedettek vagyunk a léggömbök (Qualatex), a party termékek (Smiffy's) termékek választékával és minőségével. Általában a kollégák kedvességével, rugalmasságával.

 

Csilla és Jozsó
(Thank-Cash Kft.)

még több vélemény >>