ngedd meg, hogy kezedbe adjak egy marketing ötlet csokrot.
Az itt összegyűjtött ötletek egy részét már kipróbáltam és bevált, azért merem ajánlani Neked. A többi ötletet pedig nemrég olvastam, vagy hallottam, és nagyon tetszik, azért osztom meg Veled.
Kérlek, ne olyan ötleteket várj, hogy „ilyen és ilyen szórólapot készíts, piros legyen, meg sárga és azt írd rá, hogy...” Az ötleteket és tippeket inkább gondolatoknak nevezném, és ezt az egész anyagot inkább gondolatébresztőnek szánom, hogy munkádat segítse, hogy a munkád és az értékesítésed még sikeresebb lehessen általa…
Ha csak néhány ötlet tetszik belőle és el tudsz indulni a nyomán, és ebből eredmények születnek: az engem örömmel tölt el, és azt gondolom, érdemes volt eltöltenem azok között a könyvek és újságok között két hétvégémet, amelyekből ezek a gondolatok származnak.
Megmondom őszintén, hogy egy percig sem gondolkodtam, hogy mit tegyek az elsõ helyre:
1. Mosolyogj!
Igen, jól áll neked a mosoly! Még szélesebb mosolyt kérek! És tudod, mi történik, ha mosolyogva beszélsz? Mosolyog a hangod is! És ha telefonon keresztül beszélsz mosolyogva? Igen, a vonal végén levő fél hallani fogja a mosolyodat!
És ha a munkatársaid (nem szeretem az alkalmazott szót használni, mert ők a társaid, partnereid kell legyenek abban, hogy vállalkozásodat sikerre vidd), szóval ha a kollégáid hangján is érzik a partnereid a mosolyt? Azt hiszem, az egy nagyon jó dolog bármilyen kommunikáció során...
Mert a mosoly a legjobb marketingeszköz!
„A mosoly ingyen van, de megfizethetetlen!”
„Hetvenkét izom kell egy szemöldökráncoláshoz, de csak tizenhárom egy mosolyhoz!”
2. Kik irányítják az üzleti folyamatokat?
Azt mondják, az üzleti folyamatokat 3 féle ember irányítja, és az egymáshoz való viszonyuk 5%, 10% és 85%...
Tonk Emil szerint az üzleti életben három féle emberrel találkozhatunk. Az első típusnak rálátása van a folyamatokra, ők azok, akik értik, és befolyásolják az üzleti környezetet. Ebbe a csoportba tartozik az üzletemberek öt százaléka.
A második csoport tagjai sodródnak a folyamatokkal, és megpróbálnak fennmaradni, ide tartozik az üzleti élet tíz százaléka.
A nagy többség azt sem tudja, mi történik körülötte, de nem is igazán érdekli, ide tartozik az üzleti élet 85 százaléka.
Te hova tartozol?
Engedd meg, hogy ezt a kérdést rögtön meg is válaszoljam!
Azzal ha fontosnak tartod a szakmai fejlõdésedet, ha részt veszel egy nemzetközi szakmai konferencián, invesztálsz a tudásodba, mi több, a munkatársaid tudásába is, ez azt jelenti, hogy maximálisan uralod és kézben tartod az „életed”, vállalkozásod, tudatos vagy és céljaid elérése érdekében tevékenykedsz…
Egyébként a megpróbálom szóról mindig az jut eszembe, hogy az a gyenge emberek szóhasználata. Most vagy megcsinálok valamit, vagy nem! Ha már eldöntöttem, hogy csinálom, akkor csinálom, és nem próbálgatom... Vagy tudom, hogy képes vagyok rá (vagy annyira vágyom rá és akarom), hogy megteszem, ha törik, ha szakad. Avagy nem akarom, és akkor nem csinálom és kész. De próbálgatni? Minek!? Szerintem teljesen felesleges...
3. Mi a szakértelem szerepe az üzleti életben?
„Ha a tanulásnak élünk, az életnek fogunk tanulni.”
„A tudatlanság akkor nagyon veszélyes, ha nagy önbizalommal párosul.” (...érdekes erről nekem mindig eszembe jut egy-két cég az iparágban, bocsánat érte… ☺
Tonk Emil szerint akkor válunk profi üzletemberré, ha a legjobban értünk ahhoz a területhez, ahol dolgozunk.
Az ügyfelünk, aki úgy érzi, hogy ismeretet, tájékoztatást, szakmai tanácsot kapott, nehezebben enged a versenytárs csábításának.
Az embereknek a biztonságot a tudás adja. Nagyon fontos megtanulnunk a termékelőnyöket, a termék használatát, a termék hasznait és a termékekkel kapcsolatos tapasztalatokat. Ezek azok, amelyek érdekesek és vonzók egy vevő számára, és fontos, hogy az ember ilyen tudással készüljön fel a vevőkkel való találkozásokra.
Aki nem ért a szakterületéhez, általában az árral kénytelen meggyőzni a vevőt, és hamarabb fog árengedményt adni, mint a felkészült cég. Az üzleti életben a tudás különböző módon jelenik meg az embereken. Ha valakin látszik a tudás hiánya, és bizonytalan, az a vevőben is, már a kapcsolatteremtés első pillanatában, nagy bizonytalanságot okoz. Azok, akik azt mondják, valamilyen kérdésnek nem volt idejük utánanézni és elolvasni, azok saját presztízsüket és jó esélyüket veszítik el.
Nincs jobb hír annál, mint amikor a szakmában valakiről elterjed, hogy érti a dolgát. És tragikus az, ha valaki arra nem tud válaszolni, ami egyébként a szakterületéhez tartozik.
Az ügyfelek nem szeretik, ha kísérleteznek rajtuk.
Azok, akik egy cégnél azt mondják, hogy „ezt már hallottam, minek ezt mindig megtanulni” azok nem alkalmasak arra, hogy egy cég nevében bármit tegyenek. Mert ha egyszer valakiről kiderül, hogy dolgokat tudhatna, de nem tud, megtanulhatta volna, de nem tette, figyelhetett volna, de nem figyelt, onnantól kezdve senki nem fogja figyelembe venni.
Ha valaki összegyűjti a piac, a vevő és termékismereteit, azért mások hajlandóak fizetni!
4. Pozitív gondolkodás
Azt mondják, kétfajta ember van a világon: a pozitívan gondolkodó és a magyar.
Akinek negatívak a gondolatai, annak már a dialektikája is mutatja. Legtöbbször úgy kérdez, hogy „Nem hallottad?”, „Nem megyünk el ide?”. Azért van szükség a pozitív beállítottságra, mert az üzleti életben ezzel tudjuk kompenzálni azokat a negatív üzeneteket, amelyeket egyébként lépten-nyomon hallunk.
Az emberek nagy része szereti a pozitív légkört, de ahhoz ilyen beállítottság kell. Az is belső tréning kérdése, hogy valaki olyan emberekkel veszi magát körül, akik folyamatosan csak panaszkodni tudnak, vagy olyanokkal, akiknek előremutató, bátorító a hozzáállásuk. A profi olyan könyveket olvas, amelyek segítik a gondolkodásmódját, szemléletmódját pozitív irányba vinni, olyan zenét hallgat, amely lelkileg segít neki egyenesbe jönni. Ez az emberek egyéni felelőssége, mert a környezet nem nagyon törődik az üzenetek pozitív töltésével. Kapcsoljuk csak be a rádiót, a televíziót, jóformán csak negatív híreket lehet hallani, elvétve vannak pozitív hírek. Ilyen környezetben nem könnyű…
„Minden ember tud pozitív lenni, ha jól mennek a dolgok, de csak a kiváltságosak tudnak akkor is pozitívak lenni, ha nem megy olyan jól, vagy rosszul megy.”
5. A nyelvtudással kinyílik a világ
Leginkább az angol nyelvtudással. Szerintem. Nemcsak azért mert az
angol világnyelv, a számítástechnika nyelve, hanem mert az internet nyelve is. Ha tudsz angolul, akkor már tudod: mennyire jó és hasznos, ha megnyitsz egy külföldi weboldalt a neten (akár lufisat, akár marketinggel kapcsolatosat), és az információkat ugyanúgy érted, mint a magyar oldalakon.
Egy a különbség, az angol, amerikai vagy akár ázsiai oldalakon olyan infokat is megtalálsz, amiket a magyar weboldalakon nem.
És ezeket az új dolgokat megtanulhatod, átveheted, elsajátíthatod, az új ötleteket felhasználhatod, és jópár lépéssel előrébb tarthatsz, mint pl. a versenytársaid.
Ha nem tudsz angolul én azt gondolom, bárhány éves is vagy, kezdj el tanulni. (Engem a mai napig lenyűgöz a 81 éves korában zongorázni tanulni kezdő bácsi sztorija. Olyan nincs, hogy valamihez már túl idősek vagyunk.)
Szánj időt legalább az alapok elsajátítására. Utána csinálhatod, azt, amit én: mivel nem volt időm, és viszonylag sokat ülök autóban, ezt a holtidőt kihasználva, angol CD-ket hallgattam és a hallottak (és a szavak helyes kiejtése) egyszerűen rám ragadt.
A CD-ket (és a hozzátartozó kis könyvecskéket) az OXFORD University Press adja ki, a sorozat címe: The Oxford Bookworms Library: Get More From Your Reading. 7 nehézségi fokozat van, a Starter után a Stage 1, 2, 3, 4, 5, 6 szintek következnek.
Értelemszerűen az 1-es, 2-essel kezdtem el barátkozni és most merészkedtem a 4-es közelébe… A kedvencem például a Seasons and Celebrations (Stage 2), hiszen ez a mi szakmánkról - az ünnepekről - szól.
Hidd el, felejthetetlen élményekben lesz részed, és egy csomó érdekes dolgot fogsz megtudni, és rengeteg érdekes embert ismerhetsz meg! Nekem amikor végre német után angolul is meg tudtam szólalni, teljesen más lett a világ!
Tök jó érzés, amikor beszélgetni tudsz azokkal az emberekkel, akik ugyanúgy dekoratőrök, mint Te, vagy ugyanúgy parti boltjuk van, mint Neked, csak más országban; megtudod, mi van a fejükben (egyébként tök más mint a magyarokéban), megosztják veled gondolataikat, ötleteiket…
Hányszor volt az, hogy külföldön voltam és szerettem volna fontos dolgokat megkérdezni az előadást tartó tanártól, és nem tudtam... Olyan rossz érzés volt... És olyan jó most, hogy - bár valami óborzalom nyelvtannal -, de a tudom pakolni egymás után a szavakat és megértik! ☺
6. Gondolkoztál már a piacodon?
Gondolkoztál már a magyar lakosságon? Azon, hogy közülük Neked kik (lehetnek) a vevőid? Hogyan szegmentálj?
A szegmentáció azt jelenti, hogy adott embereket bizonyos jellemzők mentén úgy sorolunk csoportokba, hogy az egy csoportba tartozó egyének a vizsgált jellemző szempontjából hasonlóak (homogének), míg az egyes csoportok egymástól jelentősen különböznek. A szegmentáció célja az, hogy a fogyasztókat könnyebben tudjuk kezelni, és a csoportok közül ki tudjuk választani a célcsoportot, így hatékonyabb lehet vállalkozásunk marketingtevékenysége.
Az egész társadalomra általánosítható, hogy fogyasztás szempontjából kb. 15-20 százalék tekinthető elitfogyasztónak - azaz a fogyasztást alapvetően az igények határozzák meg és annak nem szabnak határt anyagi korlátok.
Élesen elkülöníthető ezzel szemben az alsó 30 százalék, ahol csak a szükségletek minimális szinten történő kielégítéséről beszélünk.
A népesség nagyobbik, kb. 60 százalékának fogyasztását nagymértékben a vágyak határozzák meg.
Találtam egy táblázatot, ami tök jól tipizálja a magyar lakosságot, a fogyasztói szokások alapján. Érdemes megnézni benne az arányokat!
A társadalom négy felső szegmensében az alapvető szükségletek kielégítése nem kérdés, annyit költenek, amennyi szükséges. Eltérő magatartásuk csak a kultúrafogyasztás terén domborodik ki: a felső klasszik például a műtárgyakat, a hedonista fiatal az egyszerű szórakozásokat (tánc, sörözés), az értelmiségi a múzeumot és színházat, az elit a továbbképzéseket részesíti előnyben.
Nekem a konklúzió belőle: Ne akarj mindenkinek eladni. Nem mindenki a célpiacod! Hiba azt mondani, nekem mindenki a vevőm. Én azt gondolom, hogy hatékonyabbak tudunk lenni, ha tudjuk, kinek akarunk eladni. És akkor már azt is könnyebb kitalálnunk, hogyan!
7. Sose elégedj meg a jóval!
Tök jó olyan marketing ötleteket írni, amelyek nem kerülnek semmibe! Most 6 olyan gyorsan és könnyen alkalmazható tipp fog
következni, amelyek segítségével megnövelheted az egy vásárlóra eső forgalmadat:1. Az üzlet hangulata, atmoszférája Mivel az üzletben eltöltött idő egyenesen arányos az abban az üzletben elköltött pénzzel, azaz minél több időt tölt a vevőd a boltodban, annál többet költ.
Ezért elsődleges célod kell, hogy legyen, hogy a vevőd kényelmesen, jól érezze magát a boltodban. Kutatások szerint van olyan bolt is, ahol akár háromszor vagy négyszer több időt tölt egy vevő, mint egy „nem vevő” (érdeklődő). Ezért nagyon fontos, hogy a berendezés, a feliratok, a polcrendszer, a világítás, a tisztaság, azaz az egész atmoszféra a célcsoportodnak megfelelő legyen, abban a vevő otthon érezze magát.
Pl. ha olyan üzleted van, ahová a férfi és a nő együtt járnak, de inkább csak a nő vásárol, akkor Neked a férfit is le kell kötnöd, amíg partnerére vár, tegyél be egy széket, ahová le tud ülni, rakj ki újságot, vagy legyen lehetősége TV-t nézni, vagy adj neki ötleteket, hogyha ajándékot szeretne venni párjának, ő egyedül is visszatérjen hozzád.
Az esküvővel kapcsolatos üzletek szerintem tipikusan ilyenek. Néhány menyasszony szinte véres kardként cipeli magával „áldozatát”. A pali szerencsétlen kb. semennyire sem szeretne belefolyni az előkészületekbe. Úgyis az anyósa és a leendő neje dönt mindenben, de hát mennie kell (és némi érdeklődést mutatnia), mese nincs...
Tisztelet a kivételnek (tényleg!), de én mindig olyan jót mulatok az esküvői kiállítások „hármas” csapatain. Ahogy belépnek a terembe! Elöl anyós, aki éles csatakiáltással beleveti magát a tömegbe és a standok közé, utána a lánya, aki húzza maga után a jövendőbelit, aki nem néz se jobbra, se balra... Amit még imádok, ahogy veszekednek, amikor leülnek ebédelni... tök jó, mindig arra gondolok, ha már itt nem értenek semmiben egyet, mi lesz később?
Ja és erről jut eszembe, a Qualatexnek már van „Divorced” („elvált”) lufija amiből olyan remek dekorokat lehet csinálni válási bulikra, mint pl. ez:
2. Az érzékszervek, mint befolyásoló tényezők
Helyezd ki a terméket, amit kínálsz, úgy, hogy a vevő megfoghassa, megszagolhassa, meghallgathassa, vagy megkóstolhassa. Megfigyelések szerint ugyanis a nem tervezett vásárlások majdnem mindegyike ezen érzékszervek bevonásának köszönhető! Tehát nem elég látnunk, „éreznünk” kell a termékeket, hogy gyors döntést tudjunk hozni.
3. Impulzus vásárlás
A kasszánál vagy a pultnál, ahol fizet vagy időt tölt a vevő, helyezz ki kis értékű termékeket, hogy amíg megkapja a visszajárót, vagy arra vár, hogy a pultból kiszolgáld, addig gyorsan dönthessen egy újabb termék mellett.
4. Nem mindegy, ki a célcsoport
Mindig tartsd szem előtt, hogy ki a célcsoportod, kinek árulod a termékeidet, és ennek megfelelően helyezd ki őket.
Ha pl. árulsz idősebbeknek is, akkor könnyítsd meg a dolgukat, és ne helyezd a nekik szóló termékeket se túl magasra, se túl alacsonyra, hogy ne kelljen nyújtózkodniuk, se hajolniuk. Ez így túl egyszerűnek tűnhet, de a tapasztalatok szerint sokan mégsem tartják be ezt az egyszerű szabályt.
5. Az eladó, aki elad
Tudnod kell, hogy minél több az interakció vevő és eladó között, annál nagyobb az átlag forgalom. Tehát fontos, és kifizetődő, hogy a személyzet megtalálható és kompetens legyen a vevőd számára.
Ez különösen igaz a női vásárlók esetében, akik sokkal inkább keresik a kapcsolatot az eladókkal, sokkal jobban szeretik, ha valaki elmagyarázza nekik a dolgokat, mintha azt pl. egy feliratról kell leolvasniuk.
Az eladó kínálhat pl. egy 6. szülinapra vásárolt party kellékek mellé 6-os szám léggömböt, vagy egy zacskó (modellező) lufihoz kézipumpát stb.
6. Egyedül nem megy
Ha társaságban megyünk vásárolni, pl. egy hölgy a barátnőjével, akkor több időt áldozunk erre a tevékenységre, és emiatt többet is költünk. Ez annyira fontos, hogy ezt akár olvasd is el még egyszer!
Erre építhetsz egy ütős ajánlatot: „Hozd el barátnődet és kapsz egy 500 FT-os bónt!” - ez az egyik legjobban megtérülő akcióddá válhat. Arról nem is beszélve, hogy olcsón, egy meglévő kliensed segítségével tudsz egy új vevőt szerezni.
És erről a 6. pontról eszembe jutott, hogy mi van akkor, ha a hölgy a férje társaságában jön vásárolni?
Hát azt csak remélni merem, hogy Nálad nem az, ami nálam! Muszáj elmesélnem!☺
Múlt héten egy barátom (ő a férj) elhozta a kedves feleségét, hogy a gyermek szülinapi bulijára vásároljanak. Évente egyszer jönnek, pedig 3 gyermekük van... na mindegy. Még azt sem mondhatom, hogy a hölgy annyira szeretett volna kitenni magáért a csemete buliján, ahova az összes kisbarátot meghívták, pusztán egy normális bulit akart csinálni, amit a többi anyuka is szokott... De mivel a férj kontrollja alatt volt, nem választhatott új parti témát, csak a tavalyi lovagosat, mert abból még van valami maradék otthon, így csak ki kellett egészíteni... Csak olyan számos lufit választhatott, ami nyakkal felfele van printelve (mert ugye azt levegővel kell(!) fújni, másként hülyén néz ki, ha lógatni akarjuk), a nyakkal lefele printelt szóba sem jöhetett, mert abba héliumot kell fújni... és az már költség. A gyerekek vendégajándékai is nehezen mentek át a rostán, pedig filléres kis világító karkötők és vicces, kis bajuszos ördögnyelvek voltak…
Még jó, hogy ez ugyanazon a napon történt, amikor 6 francia hölgy kiszállt egy kisbuszból és rengeteg időt eltöltve a boltban, egymással viccelődve, beszélgetve, próbálgatva szép kis summát elköltött.
Tényleg kéne valami reklám: Hölgyek csak barátnőkkel, férjekkel inkább ne! Vagy valami ilyesmi…
8. Hogyan tedd hitelesebbé reklámodat?
Avagy a kerek számok gyanúsak!
Nézd meg a hirdetéseidet - ha szerepel abban bármilyen általános szám, vagy kerek szám, akkor nézz utána és pontosíts, mert a 97 sokkal hihetőbb szám, mint a 100.
A „35 nap” sokkal hihetőbb, mint az „egy hónap”. És az „ügyfeleink tavaly átlagosan 3.417.918 Ft-ot takarítottak meg a segítségünkkel” sokkal hatásosabb, mint a milliókat.
9. Milyen előnyt vásárolsz egy sztorival?
A mai kor egyik legdrágább valutája a vevők figyelme - rengeted hirdető próbálja ezt megszerezni - csak nézz fel, hogy ebben a pillanatban hány reklámfelületnek vagy kitéve.
Régi direct mail-es aranyszabály, hogy ha valaki elolvassa a reklámszöveged első két bekezdését, akkor 80% az esélye, hogy végigolvassa a reklámodat.
A sztoriban az a jó, hogy egy mesének nem lehet ellenállni. Alkalmazd a sztorikat reklámjaidban, weboldaladon, prosidban… - mennyivel izgalmasabb a termékleírás helyett egy esettanulmány, vagy egy csattanós sztori, nem?
Írj tehát szuper főcímeket és alcímeket, és használj jó sztorikat, amikor reklámozol!
10. Weboldal és a referenciák
Én mindig megnézem a referenciák részt, hogy kinek dolgozott az a
cég, akitől ajánlatot kérek. Mert a kapcsolatai minősítik… Neked is vannak referenciáid… Hogyan tálalod őket?
Azt mondják, 9 dolgon múlhat a hitelességünk (1-es: enélkül bele se kezdj, és a 9. felé haladva pedig a legtöbb, amit megtehetsz az ügyért):
jó szöveg (az ajánlás tartalma)
címsor (jé, ennek is kell címsor?)
az ajánló TELJES neve
beosztása
cégneve
weboldalának linkje
fényképe
hangja (azaz meghallgatható, ahogyan ő mondja el)
videó felvétel
És itt muszáj leírnom Emil véleményét is erről a referencia dologról… Ez az idézet nagyon tetszik:
„A referencia egyedül a férfi-nő kapcsolatban nem működik. Senki sem boldog, ha úgy érvelnek neki: Rajtad kívül még tizenkét elégedett partnerem van.”
És ne felejtsük el, a vevők jobban hisznek a referenciáknak, mint a klasszikus kommunikációnak és az érvelésnek!
11. Kiből tudsz referenciát csinálni?
A visszatérő, elégedett vevődből! (Ha a vásárlás után a vevő jön vissza az az elégedettség, ha az áru, az a reklamáció.)
A visszatérő vevőtől meg kell kérdezned, hozzájárul-e ahhoz, hogy elmondhassuk a tapasztalatait. Miután beleegyezett, megkérdezhetjük tőle, hozzájárul-e, hogy tapasztalatait a neve említésével elmondjuk azoknak, akik hasonló termékek vagy szolgáltatások iránt érdeklődnek, de még nem döntöttek.
Utána már csak fel kell tenned a weboldaladra (vagy nyomtatott anyagodra) az „idézetet”.
12. Tegeződjünk vagy magázódjunk?
Az egyik leggyakoribb kérdés, ami a marketing anyagokkal kapcsolatban felmerül: weboldalon, prosiban, email-ekben, reklámanyagokban, szórólapon, DM-ben stb.: letegezzük a közönséget vagy maradjunk a magázódásnál?
Erre az egyértelmű válasz: attól függ!
Azaz a céged arculatától. Attól, hogy milyen imázst szeretnél sugározni cégedrő, vagy magadról, és hogy ezzel milyen célközönséget akarsz vonzani.
Ez nem udvariassági, hanem arculati kérdés! Mert tudnod kell, hogy amikor a magázódás vagy tegeződés mellett döntesz, akkor garantált, hogy bármelyiket is választod, azzal rögtön elveszítesz egy adag vevőt. De jobban megfogsz egy másikat!
Minden marketingdöntésednek ez az eredménye: egy adag vevőt taszítani fog, viszont egy kisebb csoport számára egyre csak vonzóbb lesz az üzeneted, ajánlatod.
A tegezés/magázás ugyanolyan, mint hogy milyen ruhában adsz elő egy konferencián, milyen a weboldalad színvilága, milyen tollal jegyzetelsz egy tárgyaláson - mind csak része az imázsodnak, amivel tudatosan lehet vonzani vagy taszítani a vevőket…
13. Milyen megoldások vannak recesszióban?
Elbocsátások növelése?
Marketing visszaszorítása?
A második megoldás egy cég számára a biztos, gyorsított halál. Ezzel Wolf Gábor is egyetért, tőle olvastam másfél éve ezt a hárompólusú megoldást.
Milyen érdekes, hogy pont válsághelyzetben került elõ a kiprintelt cikk - vagy mégsem véletlen?
Erősíts rá az új vevők szerzésére irányuló marketingre, hogy kiüsd a gyengélkedő versenytársakat, ÉS
Erősíts rá a régi vevõk felé irányuló direkt marketingre, ami ROI-ban a legjobb eredményt hozza, tehát gyors bevételt tesz lehetővé olcsón, és finanszírozza az 1. pontot, ÉS
Nézz rá általános költségeidre, biztos lehet valahol szorítani rajta, hogy a profitabilitásodat javítsd.
(ROI=Return of Investment, a megtérülési mutató angol rövidítése)
14. Mi a véleménye Norbinak az árharcról?
Ez a cikk Schobert Norbi „Az olcsó kaja takarékos megoldás, de elveszi a munkahelyed…” c. blogbejegyzéséből vett idézettel kezdődik, amit aztán Gábor kommentál. Szívemből beszélnek! „Tudom, hogy utópisztikus, de sok ember, sok akciós termékválasztása magyar hentes, esetleg adminisztrátor munkahelyébe kerül. Soha nem politizálok de én a kiengedő, támogató, vásárlás és beruházás ösztönző modellben hiszek.”
Egyrészt tényleg igaz, hogy az árverseny tönkre tud tenni iparágakat, és egyáltalán nem igaz, hogy ez a fogyasztónak jó lenne: az árversenynek nem csak az lesz az eredménye, hogy letörnek az „extraprofitok”, hanem a cégek emiatt kénytelenek lesznek visszafogni olyan költségeket, ami miatt:
romlik a termék minősége,
romlik a kiszolgálás minősége,
lassul a fejlesztés,
leépítések lesznek,
ami miatt pedig tovább lassul a cég ügyfélszolgálata,
problémakezelése stb.
Aki szeret olcsó helyeken, olcsó cuccokat vásárolni, az ezt a minőséget termékben és kiszolgálásban már nagyon jól ismeri!
15. Vigyázz az áraidra!
Miért ne adjunk azonnal engedményeket?
Amikor a vevőd/érdeklődőd megkérdezi, adsz-e neki árengedményeket, akkor mondd meg neki, hogy nem engedményeket szeretnél neki adni, hanem jó minőséget. Engedményeket máshol lehet vásárolni.
A jó minőséget itt lehet megkapni, azzal arányos áron. Sorold fel a hasznokat, indokold meg az értékeket, hogy még magasabb árat érhess el.
Ha engedményt adsz, és ő nem ad cserébe semmit, akkor ő nyert.
Egy jó kapcsolatban Te is nyersz, ő is nyer, Te sem vesztes, ő sem veszít. Miért adnád hát meg neki a „gyönyört”, hogy megkapja ugyanazt a minőséget kedvezőbb áron? Ha engedményt kér, kérdezd meg tőle, melyik elvárásából enged?
A határidőből?
A minőségből?
A pontosságból?
A garanciából?
Valamit engedjen, különben mi alapon kér engedményeket?
Ha valaki bemegy egy jó minőséget, márkát kínáló boltba, és azt mondja, nagyon szereti ezt a márkát, már évek óta ebben jár, csak nincs pénze, és szeretné, ha ezt a szabadidő ruhát fele áron odaadnák. Szerinted hogy reagálnának?
Egyébként azért is célszerű kiállni az ár mellett, hogy saját és kollegáid tisztességes munkájának az értékét is megvédd.
Ha megvéded az áradat, akkor növekszik az árrésed, amelyből a céged gazdálkodhat. Ha a költségekkel jól gazdálkodsz, akkor ez a rés tovább nőhet.
Ha jó minőséget árulsz/szolgáltatsz, akkor a vevőid többet fognak vásárolni.
Ez a jövedelem pedig biztosítja a céged és saját jövődet!
16. Milyen tulajdonság az ár?
Senki sem árakat vásárol, hanem előnyöket, hasznokat. Ha igaz lenne, hogy mi árakat vásárolunk, akkor, ha a zsebünkbe lenne 2170 forint, és találnánk egy olyan boltot, ahol az van kiírva, hogy 2000 és 2200 forint közötti áruk boltja, bemennénk és mondanánk, hogy 2170 forintért szeretnénk valamit venni. Ezért megkapnánk az első dolgot a polcról, ami az eladó kezébe kerül, akár szükségünk van rá, akár nincs.
Az ár nem az egyetlen, hanem csak az egyik tulajdonsága az áruknak. Ha lehetséges, tedd az árat a saját fejedben a 6., 7. helyre. Az árat rengeteg haszon, érték megelőzi.
Megelőzi, hogy milyen referenciáid vannak, milyen versenytársi pozícióban van a terméked. A lényeges, hogy mennyire vagy felkészült, mennyire tudod alátámasztani az áraidat.
„Sokan be is fejezik a kommunikációt a vevővel, hogy kiírják az árat.”
17. A 2010-es év olcsó marketing technikái
Azt mondják, minél kezdőbb a céged, annál kevesebb pénzed van marketingre - de általában annál több időd.
A jó hír, hogy a pénz sok esetben pótolható szellemességgel, kreativitással, és persze azzal, ha minderre időt szánsz.
1. Névjegy Ideje új névjegyet készítened, mert a hagyományos forma nem dolgozik elég keményen Neked! A trükk felfogni, hogy a névjegy egy reklámfelület, amit hetente osztogatsz - mégsem használsz ki.
A névjeggyel kapcsolatos másik trükk, hogy amikor kapsz valakitől egy névjegyet, akkor kérdezd meg, hogy kaphatnál-e kettőt, mert ismersz valakit, akit ez érdekelhet. „És tudja mit, hadd adjak én is kettőt cserébe!”
Pár „névjegyszabály idiótáknak” Ha elavul, ne írd át kézzel, ne matricázz - az olcsó imázs. Ne fénymásolt legyen - nem drága, 10-20e Ft-ból már egész jól kijössz, plusz grafikai és design költségek.
Hogyan emelkedjen ki a Tiéd a sok névjegy közül? Vastag papír/kétoldalas/fotó/dupla méret összehajtva (mini prosi)/papír helyett műanyag vagy fém/illatos névjegy stb.
2. Autós matricák
Mozgó névjegy! Sok cég kap rengeteg hívást úgy, hogy „itt állok a kocsijuk mögött, onnan van meg ez a telefonszám, és hogy vállalnak-e...”
Tipp: ne imázs reklámra használd, mindig írd oda, hogy miért éri meg valakinek felhívni a kocsidon látható számot, miért érdemes felkeresni a reklámozott weboldalt. Tipp: legyen rövid a reklám.
Pl: Ingyen bioétel minta: 06 80… Nyerj egy ilyen kocsit: 06 80… Eladjuk a házát 50 nap alatt, vagy ingyen dolgoztunk: tel…
3.
Elismerő idézetek Ezek gyűjtése kötelezű akkor is, ha még nem tudod, mire fogod használni. Akárhányszor megdicsér a vevõd, kérdd meg, hogy hadd írjad le és ő írja alá.
Ezeket használhatod reklámjaidban, weboldaladon, és ha egy reklámod kezd régivé és unalmassá válni, akkor tegyél köré egy keretet az idézetekből, és írd rá: „Lehet, hogy Ön már látta ezt a reklámot, de ők már vásároltak is!”
4. Fess óriási reklámot az irodád/boltod/házad falára! Még egy kihasználatlan felület, ami pedig - ha máshol vásárolod - akár éves szinten milliókba kerül. Tipp: engedélyhez kötött, egyeztess a helyi önkormányzattal! Lehet, hogy egy óra alatt elintézed, és akkor az egy egymillió forintos óradíj volt Neked.
5.Web Fogj egy diákot, és köss vele folyamatos megállapodást, hogy a céged reklámját felrakja az összes ingyenes apróhirdetési oldalra, amit csak talál. Mivel ezeken az oldalakon lejárnak a hirdetések, újra meg újra fel kell tennie - és ezt havi párezer, max. pár tízezer forintért örömmel megteszi Neked egy diák.
6.
Web2 Vegyél részt olyan online fórumon, ahol a kínálatoddal kapcsolatos párbeszéd folyik. (Pl. esküvői fórumok). Szólj hozzá, de ne adj el: szakértőként kell pozícionálnod magad, nem eladóként, különben kiutálnak. Az aláírásodban használd a honlapod linkjét ennyi marketing már bőven elég. Légy segítőkész, légy őszinte és pillanatok alatt mindenki Tőled akar majd válaszokat kapni. Ha nincs még ilyen fórum, akár nyithatsz is!
7. Keresztmarketing
Az egyik legpotensebb marketingstratégia kisvállalatok részére - semmi sem jön a közelébe.
Érdemes új keresztmarketing partnereket találni cégednek, akivel ugyanazt a célközönséget célozzátok, aki nem versenytársad (bár lehet az is), akivel hasonló árszínvonalú portékákat forgalmaztok, és akivel tudjátok egymást ajánlani saját ügyfeleteknek. Egyszerűen nincs még egy marketingtechnika, amivel ilyen olcsón és gyorsan lehetne új vevőket szerezni. Talán még a referenciamarketing.
8. Használj kitűzőt!
Ilyet itthon még nem láttam, tehát Te lehetsz az első: nemrég a reptéren mögöttem állt a sorban egy nő, rajta ezzel a kitűzővel:
„Fogyókúra után visszahízol? Kérdezd meg: Mi az ellenszer?”
Lehet egy ilyennek ellenállni, ha Te is a célközönségbe tartozol? Szerintem nem. Plusz ez nem csak egy buta reklám, hanem egy interaktív hirdetés azonnali eladási lehetőséggel. Bónusz tipp: készíttess értékesítőidnek, viszonteladóidnak is!
9. Készíts ajándékutalványt! Bár erre a karácsonyi a legjobb időszak, de ha ajándékutalványt készítesz, az két dologra is remek lehetőség:
A.) Ha valaki semmit sem vásárol Nálad, attól megkérdezheted, hogy azért az utalványt kér-e, hátha ismer valakit, akinek örömet okozna vele?
B.) Ha valaki vásárolt Nálad, akkor felajánlhatod, hogy az 5.000 Forintos utalványt 4.000 Forintért megveheti, ezzel is emelve az egy főre eső fogyasztást.
C.) Ha nincs boltod, akkor ugyanezt az ajánlatot egy DM-ben is kiküldheted A.) az érdeklődőknek („ha még nem vásárolt, akkor ha most, akkor…”), vagy B.) a régi vevőidnek.
18. Változtass! Merj változtatni!
Bármikor, amikor úgy érzed. Légy rugalmas… Semmi nincs kőbe vésve! A mai gyorsan változó világban nagyon fontos a gyorsaság, a gyors alkalmazkodás, a változás, változtatás képessége.
Hiszen ha valami megváltozik körülöttünk (ez mostanában egyre gyakrabban van :), akkor arra reagálnunk kell. Elég furcsa lenne ragaszkodni pl. a régi szokásokhoz, pl. telexet írni vagy postán levelezni, amikor ma már mindenki e-mailen kommunikál.
Változtass, amikor úgy érzed. Mint például én most. Írás közben. Úgy döntöttem, hogy mivel nem sikerül kétmondatos tippeket írni, ezért mindössze 19 tippet (fejezetet?) írok Neked. Nem 101-et. Azt gondolom, hogy nem fogsz rám haragudni ezért, és örülni fogsz inkább 19 hosszabban kifejtett gondolatnak, gondolatsornak, ötletsorozatnak, vagy hosszabban elmagyarázott kivitelezendő témának, mint 101 nyúlfarknyi tippnek.
Mindig menet közben derülnek ki a dolgok, ezt tudjuk, s mivel én sem csináltam még ilyet, csak az ötlet született meg a fejemben, hogy biztos örülnél néhány elméleti anyagnak is a sok szakmai tudás mellé.
Sok projekt is menet közben alakul ki, rengeteg változtatással... Például legyen kész a weboldalunk. De közben képet cserélsz, szöveget írsz, rájössz, hogy a rövidebb szöveg sokkal ütősebb (közben esetleg tanultál reklámszöveg írást*, lecseréled a régi szöveget. Elveszel almenüket, újakat hozol létre...
Minden dinamikus. Semmi sem statikus... Állandó mozgásban vagyunk. Ezért sosem szabad félnünk változtatni. Marketing könyvek tucatjai példálóznak a Dinoszaurusz vállalatok és pl. a Gazella típusú vállalatok összehasonlításával. (A Dinoszauruszok ugye kihalnak...
*reklámszövegírásban akit ajánlani tudok: Odrovits János. Ha érdekel egy tanulmánya, pontosabban e-könyve: www.reklamklinika.hu.
19. Mi lehet a jövő?
A végén pedig álljon néhány gondolat egy olyan könyvből, amit még nem olvastam, viszont olvastam róla. A Whole New Mind a címe, D.H. Pink írta, és a New York Times ill. a Bussiness Week Bestellere lett.
Amikor ezeket a sorokat olvastam, akkor kezdtem csak igazán értékelni a Qualatex-szel és a többi beszállítóval való kapcsolatomat!
Lehet ezt tőlünk nyugatabbra már tudjáK? Mindenesetre számomra ez
egy megerősítés, hogy jó úton járok...
Pink szerint új korszakba léptünk, amelyben a siker eléréséhez új tudatállapot szükséges, a korábbi képességek nem lesznek elegendők. A kreativitás, az innováció és a dizájn a kulcsfogalmak a versenyképesség megőrzéséhez.
A „means”-től (eszközök) eljutunk a „meaning”-ig (jelentés). Példa erre a környezetbarát termékek fontosságának felértékelődése vagy az önfejlesztő és transzcendenciába nyúló szolgáltatások, tanfolyamok betörése a fősodorba.
6 olyan adottságot, alkotói hajlamot hangsúlyoz, amely a munkavállalói és vállalkozói rátermettség záloga lehet a holnap üzleti világában.
1. Dizájn
- és nem csak a funkcionalitás: a holnap termékeinek, szolgáltatásainak(!) és élményeinek(!) a gyakorlati hasznukon túl szépséget kell kifejezniük, és érzelmileg gazdagító hatásúnak kell lenniük.
A gyakorlati szükségleteken túl az ember magasabb igényeire és vágyaira fognak apellálni. „Tudat alatt a dizájn alapján döntünk, melyik terméket válasszuk.
Amikor a General Motors alelnöke arról beszélt, hogy az autógyártás „szórakoztatóipar és mobil szobrászat”, rájövünk, hogy mindnyájan a showbizniszbe tartozunk. - véli Pink.
2. Sztori
- és nem csak érvelés: meggyőző és figyelmet keltő sztori kell ahhoz, hogy a vevő meg tudja különböztetni termékünket a többitől, és az meg is maradjon a fejében.
„A terméket kontextusba helyezve, érzelmi hatást keltve kell eladni, mert a narratíva emberi létünkhöz tartozik: ha este megkérdezzük a párunkat, milyen volt a napja, nem prezentációt fog adni mutatókkal és ábrákkal, hanem elmond egy sztorit.
Az ember történeteken keresztül dolgozza fel a világot.
3. Szimfónia - és nemcsak összpontosítás: specializáció helyett az elkülönült, egyedi jelenségekben képesnek kell lennünk meglátni az összképet, holisztikusan kitapintani a trendeket és a harmóniákat, ami révén új vívmányokat alkothatunk.
„A határokat átlépők, a feltalálók és metafórák kitalálói azok, akiknek „szimfonikus” képességei nagy hasznára lesznek vállalatuknak és a közösségeknek, amelyben élnek...”
4. Empátia
- és nemcsak logika: mások szemével látni, átérezni mások tapasztalatait és benső világát.
Azok fognak élre kerülni, akik odafigyelve a másik emberre mélyebb kapcsolatot alakítanak ki klienseikkel és üzleti partnereikkel.
5. Játékosság
- és nemcsak komolyság: a játékosok tudják, milyen veszteni, ezért mindig tökéletesítik játékukat.
„A túlzásba vitt komolykodást mentálisan jólétünk éppúgy megsínyli, mint a munkánk. A nevetés fizikai előnyökkel jár. Az információs társadalom nagyon józan volt. De az igazán nagy újítások játékos szellemben születnek.”
Itt meg kell álljak. Mert szerintem ez tök igaz. Ismered Jeff Bezost? Hallottad már a nevét? Tuti, hogy ismered, mert ő álmodta meg és hozta létre az Amazon.com-ot... A paliba totál beleszerettem, amikor olvastam az Amazon.com című könyvet, és egyszer, az internetmarketinggel kapcsolatosan egy előadást is tartottam a könyvről, ha érdekel a prezi (van benne vagy 20 tök jó gondolat Bezos-tól, és még pár idézet más okos embertől), akkor tudod: csak szólj és átküldöm neked a pdf-et e-mailen.
6. Jelentés, értelem
- és nemcsak felhalmozás: transzcendencia, szépség és jelentés megtalálása még a zsúfolt, kaotikusnak tűnő korokban is törekedtek az emberek. „Itt nagy szerep jut a baby boomers-generáció átértékelődő prioritásanak. Felismerik, hogy a maradék huszonöt évüket máshogy szeretnék leélni, mint ahogy eddig tették.
A holnap vezetői: alkotók, együttérzők, összefüggéseket felismerők, jelentést és értelmet adók.
„Hallgass az ösztöneidre - tanácsolja Pink, aki 1995-1997 között Al Gore amerikai alelnök fő beszédírója volt, és épp azért hagyta ott azt az állást, mert a saját gondolatait akarta kifejezni.
Mindenkinek máshoz van tehetsége. Élnünk kell erősségeinkkel. Ha megértjük, milyen tevékenység végzésére kerültünk ide a földre, megtalálhatjuk önmagunk igazi kifejeződését.
Ennek kibontakoztatására szentelni energiáinkat, kihívásokkal teli és számunkra jelentőségteljes munkát űzni egy nagyobb egész szolgálatában, nem a jutalomra kacsingatva, hanem mert jól érezzük magunkat azzal, amit teszünk.
Az ilyen erősen motivált emberek nem fognak megbánásokkal telve visszanézni az életükre.”
...és ha még mindig van energiád olvasni, gondolkodni, ötletelni, akkor ajánlok figyelmedbe egy marketing tervezési kérdéssort, melynek megválaszolása során szép lassan megtervezed a marketingedet! Csak írj a vezetes@bwh.hu-ra és átküldöm neked a pdf-et e-mailen. ... és ha te is szereted az idézeteket, akkor csak írj a vezetes@bwh.hu-ra és átküldöm neked a pdf-et e-mailen.